חיפוש

אילו דברים שנמסרים בהליך הגישור יכולים לשמש כראיה בבית משפט?

אחת הדרכים המוכרות לפתור סכסוכים היא באמצעות בית המשפט, אך קיימת דרך יעילה, נוחה ומהירה יותר – הליך הגישור. במסגרת הליך הגישור, הצדדים נדברים ביניהם ומנסים להגיע להסכמות נרחבות ככל האפשר. על מנת להבטיח הידברות כנה וחופשית, בהליך הגישור קיים חיסיון משפטי. יחד עם זאת, ישנם דברים הנמסרים בהליך הגישור ויכולים לשמש כראיה בבית המשפט

 

מהו הליך הגישור?

בית המשפט הוא המקום בו מקובל ליישב סכסוכים, כשהוא אמון על הכרעת הדין לאחר עיון בטענות הצדדים. מלבד עצם העובדה כי ניהול תהליך משפטי נחשב לתהליך בירוקרטי ממושך ומסורבל, הרי שפעמים רבות הכרעת הדין על ידי בית המשפט מותירה את אחד הצדדים בתחושה של חוסר צדק ולכן, קיימת חשיבות ליישוב הסכסוך מתוך הסכמה ובדרכי שלום.

אחת הדרכים ליישוב סכסוכים בצורה יעילה, מהירה ומתוך הסכמות נרחבות ככל האפשר בין הצדדים, היא באמצעות הליך גישור, אשר נועד ליישב מגוון סכסוכים. בין אם מדובר במקרה של גישור עסקי ובין אם בגישור אזרחי, תהליך הגישור הוא תהליך ניטראלי, אשר לעיתים נעשה ביוזמת השופט, בכדי לייתר את הצורך בהליך משפטי ממושך ויקר.

 

המשמעות המשפטית של הליך הגישור

על פי תקנות סדר הדין האזרחי, מוטלת חובה על הצדדים הפונים לבית המשפט לקיים פגישה עם מגשר, במסגרתה תיבחן האפשרות לפתור את הסכסוך בהליך גישור. הליך הגישור עצמו אינו כפוף לסדרי הדין והנורמות המשפטיות המקובלות בהידיינות משפטית, כאשר לאחר הגעה להסכם גישור, על הצדדים לפנות לבית המשפט לתקף את האישור.

 

מהו חיסיון הליך הגישור?

אחד האלמנטים החשובים בתהליך הגישור, הוא הידיינות פתוחה בין, הצדדים, כך שיוכלו לנהל משא ומתן חופשי ויעיל ביניהם. על מנת לאפשר זאת, להליך הגישור קיים חיסיון, כך שדברים שנאמרו במהלך הליך הגישור אינם יכולים לשמש כראיה בבית המשפט. בנוסף על כך, על המגשר חלה חובת סודיות ובשל כך, הוא אינו יוכל להעיד בעתיד נגד מי מהצדדים.

 

אילו דברים שנמסרים בהליך הגישור יכולים לשמש כראיה בבית משפט?

הזכרנו כאמור את הליך החיסיון המאפשר ניהול משא ומתן חופשי ופתוח בין הצדדים ויחד עם זאת, כדאי לדעת כי ישנם דברים הנמסרים בהליך הגישור שיכולים לשמש כראיה בבית המשפט, כמו במקרים של: חשד סביר כי נעברה עבירה מסוג מסוים (סיכון חיים ו/או בריאות, עבירת מין ועוד); גילוי על תכנון מעשה פשע; גילוי העלול להסב נזק לצד שלישי.

 

לסיכום

הליך גישור הוא הליך נפוץ ומקובל ליישוב סכסוכים בצורה יעילה ונוחה ובכדי לאפשר משא ומתן פתוח, קיים חיסיון על הנאמר בתהליך הגישור. יחד עם זאת, במקרים מסוימים לא תחול חובת החיסיון, כמו במקרים של: חשד סביר כי נעברה עבירה מסוג מסוים; גילוי על תכנון מעשה פשע; גילוי העלול להסב נזק לצד שלישי.

גישור עסקי

אולי תאהבו גם את

מהם נזקי רשלנות רפואית?
מהם נזקי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא בעיה חמורה בעלת השלכות קשות על החולים ובני משפחותיהם. כאשר צוות רפואי חורג מסטנדרטים מקובלים של טיפול ועושה טעות גורלית, הדבר עלול

קראו עוד »