חיפוש

מה ההבדל בין סמים "קלים" לסמים "קשים" מבחינה חוקית?

החוק מתייחס בצורה שונה לעבירות סמים קלים לעומת סמים קשים. בנוסף, בתי המשפט עשויים לקבוע ספקטרום ענישה רחב מאוד.

הפתרון הוא להתייעץ עם עורך דין כמה שיותר מוקדם ולוודא היכרות שלו עם הסעיפים הרלוונטיים בחוק העונשין

עבירות סמים נחשבות נפוצות בעולם והחוק מתייחס אליהם בעיקר בהקשר של סחר וצריכה. בנוסף, יש הבדל בין האופן שבו החוק קובע ענישה או אכיפה סביב סמים קלים לעומת סמים קשים. חוץ מזה, כדאי לדעת שעבירות כאלה תמיד מתבצעות ביודעין ולכן קשה לטעון לנסיבות משפטיות אחרות ומקלות כגון תום לב.

 

מה קובעת פקודת הסמים המסוכנים?

פקודת הסמים המסוכנים היא זו שקובעת בין היתר מה ההבדל בין סמים "קלים" לסמים "קשים" מבחינה חוקית. לפי הפקודה, חל איסור לסחור בסמים, לצרוך אותם, לייבא אותם או לתת אותם לקטינים.

העונש הקבוע בחוק לעבירות שונות שקשורות לסמים יכול להיות מאסר בפועל של עד 3 שנים עבור עבירות החזקה ושימוש בסמים מסוכנים, לעומת עונש של עד 20 שנות מאסר עבור ייצור, יבוא, הפקה והכנה של סמים. לשם השוואה, עבירה של שידול קטין להשיג סם או שידול קטין לשימוש בסם מסוכן מגלמת בתוכה עונש מאסר של עד 25 שנים בפועל.

 

מהו שימוש עצמי חוקי?

החוק מתיר כיום שימוש עצמי חוקי בכמות מוגבלת עבור סמים קלים יחסית, כגון קנאביס וחשיש. כך לדוגמא שימוש עצמי של קנאביס וחשיש מוגדר לכמויות של עד 15 גרם, לעומת קוקאין בכמות של עד 0.3 גרם.

אפשר גם להביא דוגמאות פרקטיות להבדל בין סמים קלים לסמים קשים בעיני החוק. כך למשל גידול קנאביס נחשב עבירה קלה, בעוד צריכת קוקאין תהיה עבירה קשה. בנוסף, מכירת קנאביס היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין – אבל העונש בגינה יהיה פחות חמור בהשוואה לסחר בסמי הזיה ובסמים פסיכדליים.

 

עם מי מתייעצים לגבי ההבדל בין סמים קלים וקשים?

כל התלבטות חוקית סביב פקודת הסמים מחייבת התייעצות עם עורך דין. אבל כאן לא מספיק להתייעץ עם עורך דין כללי, אלא צריך לבדוק את מידת השליטה שלו בתחום של סמים. אם עורך הדין לא מספיק בקיא בפסקי דין תקדימיים שקובעים בעצמם מה ההבדל בין סמים "קלים" לסמים "קשים" מבחינה חוקית, יהיה לו קשה מאוד לייצג את האינטרסים של הלקוח.

בפועל, היכולת של עורך דין פלילי לייצג את האינטרסים של הלקוח אמורה להיות מבוססת על כך שהוא משכנע את בית המשפט שאכן מדובר על סמים קלים ולא על סמים קשים. אם אין עוררין על סוג הסמים, התפקיד של עורך הדין הוא להראות שהעבירה שבוצעה הייתה קלה או לא חמורה. בסופו של דבר, אלו הפרטים שעושים את ההבדל בענישה.

 

קוקאין

אולי תאהבו גם את

מהם נזקי רשלנות רפואית?
מהם נזקי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא בעיה חמורה בעלת השלכות קשות על החולים ובני משפחותיהם. כאשר צוות רפואי חורג מסטנדרטים מקובלים של טיפול ועושה טעות גורלית, הדבר עלול

קראו עוד »