חיפוש

האם קיימת דרך לקבל טיפול פסיכולוגי מטעם המדינה?

 החיים הלחוצים במדינת ישראל מביאים לא פעם את ההמון לפנות לשירותים הפסיכולוגיים הפרטיים על מנת לקבל טיפול.

למרות שקיים מערך בריאות נפש ציבורי הניתן באמצעות קופות החולים, עדיין פונים לגורמים פרטיים. המאמר יסביר מדוע והאם יש דרך לקבל טיפול מהמדינה.

 

אילו שירותי בריאות נפש יש למדינה?

עד שנת 2015 מערך בריאות הנפש בארץ היה ניתן באמצעות בתי החולים, קופות החולים, מרפאות ממשלתיות ועמותות שהעניקו שירותים על חשבון המדינה. לאחר הרפורמה שעברה מערכת בריאות הנפש כל הטיפולים ביניהם טיפולים פסיכולוגיים, פסיכיאטריים פסיכותרפיה ועוד ניתנים דרך קופות החולים בלבד. אדם הפונה לטיפול פסיכולוגי מקבל הפניה מרופא המשפחה ופונה לקביעת תור במרפאה הקהילתית לבריאות הנפש. מדובר על מערך שעדיין מתפתח כיוון שקופות החולים מוסיפות בכל שנה נקודות שירות חדשות. ביחד עם זאת, התורים מאוד ארוכים וישנם מצבים בהם לא ניתן לחכות. זו הסיבה העיקרית לכך שרבים מחפשים מענה בשירותי בריאות הנפש הפרטיים ומחפשים באינדקסים השונים כמו האינדקס על הספה פסיכולוגים מקצועיים וזמינים.

 

כיצד מקבלים טיפול פסיכולוגי ציבורי?

כאשר פונים לקבל טיפול דרך המדינה ניתן לפנות למרפאות הציבוריות ולקבל שירות ללא עלות כספית או בתשלום רבעוני בלבד. ישנם גם ביטוחים משלימים בקופות המעניקים שירותים אצל מטפלים פרטיים בהשתתפות זהה לכל קופות החולים. המבוטח רשאי לפנות לפסיכולוג המופיעה ברשימה של קופת החולים בה הוא מבוטח ולשלם ישירות לפסיכולוג 55 ₪ למפגש הראשון ולכל טיפול בהמשך 132 ₪. גם במקרה זה יש בעיה של תורים כי רבים פונים לשירות זה. למשל, לאחר מתקפת הטילים על ישראל, אנשים רבים לקו בפוסט טראומה ובחרדות. מרכזי בריאות הנפש, קופות החולים והמרפאות הפרטיות של הביטוחים המשלימים לא הצליחו לעמוד בעומס ורבים נותרו ללא מענה.

 

אילו טיפולים נפשיים נותנת המדינה במרפאות הציבוריות?

בשירות הציבורי ניתן לקבל שירותי אשפוז בבתי חולים פסיכיאטריים או במחלקות פסיכיאטריות הנמצאות בבתי החולים הציבוריים. במרפאות לבריאות הנפש ניתן לקבל אבחון פסיכיאטרי, טיפול תרופתי פסיכיאטרי, ייעוץ והערכה פסיכיאטרית. שירותים נוספים הם: טיפולים זוגיים, משפחתיים, טיפולי תמיכה, התערבות במשברים, טיפולים פסיכולוגיים פרטניים, ביקורי בית, פסיכותרפיה, שיקום, טיפולי יום, נזע חשמלי ועוד. חשוב לציין שתדירות הטיפולים הנפשיים אינה מוגבלת והיא נתונה להחלטתו של המטפל. מבחינת הדיסקרטיות ישנו חיסיון רפואי כאשר החומר הרפואי של המטופל מוגן על פי החוק וחלה עליו סודיות.

 

ההבדל בין טיפול פסיכולוגי במגזר הציבורי לפרטי

לרוב השירותים של המגזר הציבורי הם טובים, אם כי הדעה הרווחת היא שפסיכולוג בעל קליניקה פרטית ישקיע יותר מכיוון שהוא רוצה יותר לקוחות. ההבדל הגדול ביותר הוא ענין התורים. כאשר צריך לחכות בין 3-6 חודשים ואף יותר לטיפול של הפסיכולוג בקופת החולים, מעכבים את הטיפול שלעיתים דחוף מאוד ולכן פונים לשירותים הפרטיים.

 

פאזל

אולי תאהבו גם את

אישה מסתכלת במראה
מהי הפרעת זלילה?

הפרעת אכילה כפייתית או הפרעת זלילה, היא תופעה שכיחה מאוד אשר פחות מוכרת בקרב הציבור. על אף שהיא פחות מורכבת התוצאות שלה נכרות בשטח והיא

קראו עוד »