חיפוש

מהי הפרעת זלילה?

הפרעת אכילה כפייתית או הפרעת זלילה, היא תופעה שכיחה מאוד אשר פחות מוכרת בקרב הציבור. על אף שהיא פחות מורכבת התוצאות שלה נכרות בשטח והיא באה לידי ביטוי ברמות שונות אצל כמות ניכבדת של אנשים. ישנם הרבה שמורגלים לאכול יותר מידי ועוד הרבה יותר שמגיעים למצב של עודף משקל אך לא כולם נחשבים כסובלים מהפרעת זלילה או אכילה כפייתית.

 

מהי למעשה הפרעת זלילה?

הפרעת זלילה, או אכילה כפייתית היא לא רק התופעה של אכילה מעבר למה שהגוף צריך. אנשים הסובלים מאכילה כפייתית מרגישים שהאכילה היא בלתי נשלטת ואינם אחראים על וויסותה. הרבה פעמים מדווחים אצל הסובלים מהפרעות זלילה תחושה של חוסר שליטה, חרדה ומצוקה פנימית והדרך היחידה להשקיט תחושות אלה היא דרך אכילה רבה.

התקף של אכילה מתוך מצוקה כזו עלול להמשך הרבה מאוד זמן, בו נדחסת כמות אדירה של מזון מעבר למה שהאוכל מסוגל לשאת. בניגוד למחלות אחרות העוסקות באכילה, האכלנים הכפייתיים לא מרגישים צורך להוציא את האוכל הרב שאכלו בדרך כזו או אחרת. הפרעת האכילה נובעת תמיד מקושי נפשי מסוים ולכן נדרש טיפול מעמיק כדי להתמודד איתה.

זוהי בעיה אמיתית וקשה ואין להתבייש לגשת לטיפול. הרבה פעמים החברה מנדה אנשים הסובלים מעודף משקל בלי להבין את המורכבות העומדת מאחורי ההתמודדות שלהם ביחס למזון.

 

מהם הסימפטומים?

כפי שצוין התקף של אכילה כפייתית לרוב מגיעה סביב משפר או מצוקה, אך לא תמיד יהיה קל לזהות את השתלשלות האירועים עד למצב של אכילה מרובה. לרוב האכילה תופיע כאירוע של התקף, היא מהירה מאוד וגורמת לחושת של מתח ולחץ גדולים.

אכילה כפייתית אינה קשורה למצב של רעב לכן גם אחרי ארוחה נורמלית יכול להיווצר מצב של התקף אכילה. לרוב האכלנים הכפייתיים מתביישים מאוד בקושי שלהם ולכן יעשו זאת לבד ולא מול אנשים. האוכל מהווה גורם של נחמה ותמיכה במצבים של משבר נפשי ולכן אצל כל מטופל האופן הוא שונה. האוכל מהווה גורם נחמה מאוד נפוץ ואף לגיטימי בחלק מהמקרים ולכן הרבה מהסובלים מקושי נפשי פונים לאכול כפיצוי.

 

כיצד מטפלים?

הטיפול בהפרעות זלילה פונה גם לפן פיזיולוגי וגם לפן נפשי. הגוף הפיזי נמצא במצוקה גדולה וחוסר איזון שקשה לצאת ממנו ולכן יש לשנות הרגלים בצורה הדרגתית. מעבר לכך לרוב נוצרות בעיות כמו סכרת, כולסטרול גבוהה, שומן רב עודף ועוד. מעבר לכך, כפי שצוין המצב הנפשי הקשה הוא הטריגר ולכן יש לגשת לטיפול נפשי שיעזור לצאת מהמצוקה.

אם אתם סובלים מקושי כזה חשוב שתתחזקו ולא תתביישו בקושי שלכם ותיגשו במהרה לטיפול. חשוב להדגיש גם אם אתם שמים לב לאדם בסביבתכם שעלול לענות על תסמינים אלו עודדו אותו לגשת לעזרה.

איש עם מוח

אולי תאהבו גם את