חיפוש

סובלים מפוסט טראומה? – שיטות לטיפול

אנחנו חיים במציאות שכוללת לחצים רבים כדרך קבע. אותם הלחצים והסטרס יכולים להצטבר לכדי תופעה כרונית. כאשר מדובר על חיילים ואנשי בטחון אשר לוחמים במלחמות והם נתקלים באופן קבוע במצבי לחץ, החמורים פי כמה וכמה מאותם לחצים המופעלים עלינו כדרך קבע, האפשרות לקבל פוסט טראומה נהפכת לממשית יותר ויותר.

קבלתה של פוסט טראומה קורית כאשר ישנם מצבי סטרס קיצוניים מאוד שדוחקים את מצבו הנפשי של אדם יותר ויותר. לרוב, מדובר על חשיפה אישית וישירה, כאשר האדם נוכח לסיטואציות מלחיצות מאוד, כמו לחימה ומוות. בנוסף, כאשר מדובר על אנשי בטחון, אותה החשיפה היא חשיפה חוזרת ומתמשכת לאירועים מן הסוג הזה.

 

כיצד פוסט טראומה משפיעה על חיי היום יום?

אדם שיש לו פוסט טראומה מרגיש זאת על בשרו באופן יום יומי. הסימפטומים משתנים מאדם לאדם בהתאם לנסיבות שלו, אך לרוב מדובר על זיכרונות ממשיים ופיזיים המציפים את הזוכר בפחד, אימה וסטרס – כמו שחש באותם המאורעות. במקביל לזכרונות הדבר יכול להתבטא גם בחלומות הלילה.

לכן, אנשים שיש להם פוסט טראומה מתקשים לישון בלילה ולעיתים מתקשים גם לתפקד בבקרים שכן הזיכרונות מאותם אירועים טראומתיים שבים עוד ועוד. הזיכרונות יכולים להיות כל כך ממשיים עד שהם מובילים לניתוק מן המציאות.

בעקבות הקושי הרב שחיים עם פוסט טראומה כוללים, חייל או איש צבא ובטחון שיש לו זכאות לפוסט טראומה אחוזי נכות. אחוזי הנכות יכולים לייצר קצבה משמעותית שמסייעת לאותו האדם לחיות ובכך במידת מה לכפר כלכלית על אובדן יכולות התפקוד השוטף שלו.

 

כיצד ניתן לטפל בפוסט טראומה?

כמו כל מצב נפשי, התוכנית הטיפולית של כל מטופל משתנה מאוד בהתאם לסיבה שבגינה נוצרה הפוסט טראומה ולרמה שבו הפוסט טראומה משפיעה על תפקודו השוטף (ובכך יכולה להתבטא חומרתה). לכן, אין תוכנית אחת לכל החולים אך ישנן מספר דרכי טיפול מרכזיות.

 

טיפול מותאם תסמינים

סוג ראשון של טיפול הוא טיפול תרופתי הנעשה באופן התפור בדיוק לתסמינים שיש לחולה. למשל, אדם עם פוסט טראומה שנמצא בדיכאון קליני כתוצאה מכך – יקבל את הטיפול התרופתי שנהוג להעניק לחולי דכאון קליני.

 

טיפול פסיכולוגי

במקביל לטיפול התרופתי, ישנן שיטות טיפול פסיכולוגיות שונות לחולי הפוסט טראומה. מדובר על טיפול פסיכולוגי שוטף ואינטנסיבי שמסייע למטופל לשוב לשגרת חייו, ללא קשר בתרופות שהוא לוקח. מדובר על טיפול שמתמקד בהיבטים הרגשיים, הן השוטפים והיום יומיים והן אלו המתקשרים לפוסט טראומה.

 

שימוש בחומרים פסיכואקטיביים

ניתן לראות יותר ויותר שימוש בחומרים כמו קנאביס רפואי הוא חומרים תרופתיים משני תודעה אחרים. למשל, בעבר היה נהוג לטפל בפוסט טראומה גם עם חומרים כמו LSD.

כמו שניתן לראות, אופן הטיפול בפוסט טראומה משתנה מאוד מחולה ומותאם לתסמינים שהוא חווה, בצמוד לטיפול פסיכולוגי ולעיתים פסיכואקטיבי.

למידע נוסף והתייעצות בנושא, בקרו באתר https://grinberglaw.com.

 

פאזל

אולי תאהבו גם את

אישה מסתכלת במראה
מהי הפרעת זלילה?

הפרעת אכילה כפייתית או הפרעת זלילה, היא תופעה שכיחה מאוד אשר פחות מוכרת בקרב הציבור. על אף שהיא פחות מורכבת התוצאות שלה נכרות בשטח והיא

קראו עוד »