חיפוש

איך ניתן להעריך סיכויים של מחיקת חובות?

הדרך להעריך את הסיכוי למחיקת חובות היא להתייעץ עם עורך דין, להכיר את הוראות החוק ולהביא בחשבון את הרקע האישי והכלכלי. בנוסף, חשוב לעקוב אחר המשך התהליך על מנת למנוע עיכובים וקשיים

 

תנאים למחיקת חובות

הערכת סיכויי מחיקת החוב היא תהליך מורכב, המושפע ממספר עצום של גורמים במסגרת חוקי חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי. בנוסף, יש לזכור שתהליך מחיקת החוב אינו רק מנגנון משפטי אלא גם שיקוף של מצבו הכלכלי של החייב ועמידתו בתנאים משפטיים ופיננסיים מסוימים.

 

איך מתחילים למחוק חובות?

התחלת תהליך מחיקת החוב מתרחשת בדרך כלל כאשר חייב נקלע למצב בו התחייבויותיו הכספיות הפכו לבלתי ניתנות לניהול. מצב זה מאופיין בחוסר יכולת לעמוד בהתחייבויות פיננסיות, מה שמוביל להצטברות בלתי פוסקת של חובות ועלייה בסכומי ריבית. כאשר הפער בין הכנסתו של החייב לחובות גדל מדי, בחינת מחיקת חוב באמצעות הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הופכת לאופציה ריאלית. עם זאת, הסבירות לביטול מוצלח של חובות תלויה במספר גורמים מרכזיים.

 

מהם הקריטריונים למחיקת חובות?

ראשית, לקריטריונים לזכאות הקבועים בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תפקיד מהותי בקביעת כדאיות מחיקת החוב. חוק זה, שנכנס לתוקף בספטמבר 2019 בישראל, נועד לזרז ולהבהיר את הליך פשיטת הרגל.

על פי חוק זה, הן חייבים יחידים, לרבות אנשי עסקים עצמאיים, והן תאגידים בעלי חוב, רשאים להגיש בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון. זכות זו חלה על נושים ובמקרים מיוחדים אף על היועץ המשפטי לממשלה. מטרת החוק היא לאזן בין האינטרסים של החייבים והנושים, תוך הבטחת הליך הוגן ויעיל.

 

רף למחיקת חובות

המטרה של הערכת סיכויים למחיקת חוב עם עורך דין אורי גילת – מומחה להליכי חדלות פירעון, היא לרוב כדי לקצר את התהליך. בהקשר הזה, צריך לזכור שהחוק גם קובע רף חוב מינימלי, המתעדכן מעת לעת, לזכאות להליכי חדלות פירעון. נכון לשנת 2023, לחייבים בודדים, סכום זה עומד על 53,745 ₪. במקרים חריגים ניתן לוותר על רף זה, המאפשר פתיחת הליכי מחיקת חוב גם עם סכום חוב נמוך יותר.

 

מחויבות להליכי חדלות פירעון

גורם קריטי נוסף בהערכת סיכויי מחיקת החוב הוא מחויבותו של החייב להליך חדלות הפירעון. מחויבות זו באה לידי ביטוי בשיתוף פעולה של החייב עם הנאמן, עמידה במגבלות המוטלות במהלך ההליך ועמידה עקבית בתוכנית התשלומים הקבועה בצו השיקום הכלכלי.

 

תפקידו של בית המשפט

בית המשפט בוחן מקרוב את התנהגות החייב לאורך הליך חדלות הפירעון, ומחפש סימני תום לב והתנהלות פיננסית אחראית. חייבים המשתפים פעולה באופן אקטיבי ומקפידים על תנאי התהליך מגדילים משמעותית את סיכוייהם לביטול חובותיהם.

 

תוך כמה זמן מוחקים חובות?

משך הליך חדלות הפירעון משפיע גם על ההסתברות למחיקת החוב. התהליך נמשך בדרך כלל כארבע שנים, מחולק לשלבים נפרדים, כולל השלב הראשוני של ההליכים, תקופת ביניים ושלב השיקום הכלכלי הסופי. עם זאת, בנסיבות מסוימות, ניתן להיפטר מהחובות תוך 18 חודשים בלבד מתחילת הליך חדלות הפירעון. לעומת זאת, אם ימצא בית המשפט כי החובות נצברו באמצעות פעולות פליליות או התנהגות פיננסית בלתי אחראית כגון הימורים, הוא עשוי להאריך את תקופת חדלות הפירעון ללא הגבלת זמן, או להחליט שלא למחוק את החובות כליל.

 

העריכו את הסיכויים שלכם

בעוד שהמסגרת המשפטית מספקת נתיב מובנה לשיקום כלכלי, להשתתפותו הפעילה של החייב ולעמידה בדרישות החוק יש חשיבות עליונה בקביעת הצלחת תהליך מחיקת החוב. לפיכך, אנשים השוקלים מסלול זה צריכים להעריך בקפידה את הנסיבות.

איך להעריך סיכויים מחיקת חובות

אולי תאהבו גם את

מהם נזקי רשלנות רפואית?
מהם נזקי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא בעיה חמורה בעלת השלכות קשות על החולים ובני משפחותיהם. כאשר צוות רפואי חורג מסטנדרטים מקובלים של טיפול ועושה טעות גורלית, הדבר עלול

קראו עוד »