חיפוש

הרעה בתנאי העסקה בתקופת טיפולי פוריות: איך ניתן להתגונן?

טיפולי פוריות מוגדרים על פי זוגות רבים כתקופה קשה, מתסכלת ובעלת מחיר נפשי, פיזי וכלכלי כבד. דרכם של זוגות אלו לחיי ההורות סלולים בין היתר גם בקשיים תעסוקתיים, בייחוד אם הם נמצאים במקום שפוגע בתנאי עבודתם כתוצאה מכך. מהם הזכויות של מטופלי פוריות במקום עבודתם?

 

הרעה בתנאי העסקה במהלך טיפולי פוריות

חוק עבודת נשים (התשי"ד 1954) מפרט את כל האוכלוסיות המוגנות מפני פיטורין, ביניהם גם עובדות ועובדים שעוברים טיפולי פוריות. החוק כולל גם קביעה, לפיה אוכלוסיות אלו מוגנות מפני כל הרעה מוחשית בתנאי עבודתם הקיימים, בין אם בדרך של צמצום היקף המשרה שלהם ובין אם באמצעות פגיעה בשכרם.

נשאלת השאלה – איך מעסיק שמעוניין לקצץ בשכר או משרה של עובדת או עובד בטיפולי פוריות שלא מכוח הטיפולים עצמם או הנוגע אליהם, יוכל לעשות זאת? בעקבות ההגנה המיוחדת בחוק, על המעסיק לפנות לממונה משרד העבודה על חוק עבודת נשים ולנמק את רצונו. הצעד יאושר רק אם אותו ממונה סובר שהסיבה מוצדקת ונטולת כל קשר לטיפולי הפוריות.

 

כיצד מתגוננים מפני הרעת תנאים?

עובדות ועובדים בטיפולי פוריות, זכאים מכוח החוק להגנה מפני הרעה בתנאי העסקתם תוך התקיימות מספר תנאים:

  1. היעדרות ממקום העבודה בשל ביצוע טיפולים – הגנה זו מתקיימת החל מהיום הראשון לעבודה.
  2. העסקה במשך חצי שנה ומעלה – אם הטיפולים אינם מובילים להיעדרות, הדבר איננו מבטל את הגנות החוק. ולכן סעיף זה מהווה חלופה לעובדים שנמצאים באותו מקום עבודה תחת אותו המעסיק כבר שישה חודשים ומעלה.
  3. שתי לידות ומעלה באותו מקום עבודה – כל עובדת זכאית ללדת עד פעמיים בעזרת טיפולי פוריות במקום עבודתה ללא הרעת תנאים, כאשר הלידה השלישית לא תקנה לה הגנה זהה. חשוב מאוד להדגיש: הסעיף מתייחס לשתי לידות עם אותם בני הזוג. אם זהו בן/בת זוג חדש, הספירה מתחילה מהתחלה.

 

זכויות עובדים במהלך טיפולי פוריות

היעדרות ממקום העבודה לביצוע טיפולים – נאסר על המעסיק לפגוע בתנאי העבודה במהלך כל תקופת ההיעדרות ובמהלך 150 ימים שאחריה, למעט במקרים מיוחדים שאושרו על ידי הממונה לחוק עבודת נשים.

הרעת תנאים שהתרחשה זה מכבר – באפשרותכם להתלונן על כך ליחידת האכיפה של משרד העבודה. היחידה תוכל לספק למעסיק נזיפה, להעמיד אותו על טעותו ו/או לקנוס אותו. בנוסף, ניתן להגיש תביעת פיצויים נגד המעסיק בבית דין לעבודה.

תביעת הפיצויים תקבע בנוגע לקבלת שכרכם הקודם, לפני הרעת התנאים ועד לקבלת החלטה מטעם הממונה לחוק עבודת נשים. אם הממונה יקבע שאין מקום לפגוע בתנאי העבודה של העובד/ת, הם יהיו זכאים לפיצויי השלמה לשכרם טרם ההפחתה, עד סיום תקופת ההגנה (כל תקופת הטיפולים + 150 ימים נוספים).

בנוסף, בית הדין לעבודה רשאי לפסוק פיצויים בגין עוגמת נפש בגובה של עד 50,000 ₪ וללא הוכחת נזק.

לבדיקה מקיפה של זכויותיכם, ייעוץ משפטי מקצועי והגשת תביעה, צרו קשר כבר עכשיו עם עורך דין דיני עבודה.

אולי תאהבו גם את

מהם נזקי רשלנות רפואית?
מהם נזקי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא בעיה חמורה בעלת השלכות קשות על החולים ובני משפחותיהם. כאשר צוות רפואי חורג מסטנדרטים מקובלים של טיפול ועושה טעות גורלית, הדבר עלול

קראו עוד »